Mongol Rally part 1: London-Rumænien
Mongol-Rally-part-1-Billede-19-07-15-12.49.09-copy.jpg
Mongol Rally 2015 blev skudt i gang med fest og farver på Goodwood racerbanen i England. I løbet af de første fem dag er Team Strange Fellows nået til Rumænien. Foto: Mia Ansbjerg
Rejsebrev 1 Mia Ansbjerg fra Ballerup er en del af ’Team Strange Fellows’ i billøbet Mongol Rally 2015. Sammen med tre andre skal hun køre 15.000 kilometer fra London til Sibirien i en Renault Clio. Her er første del af turen:

Mongol Rally 2015 er skudt i gang og i løbet af få dage har Team Strange Fellows med raketfart formået at bevæge sig gennem størstedelen af Europa.

19. juli gik starten fra Goodwood racerbanen i England, hvor alle teams var samlet til en stor ceremoni. Selve teamet blev først selv samlet dagen inden og med fuld pakket bil nåede de frem til samlingsstedet, hvor alle teams camperede inden den store dag. Kendte ansigter og endnu flere nye ansigter tog imod. Tre andre danske teams var mødt op, og der blev selvfølgelig sparket dæk og kigget på biler.

Dagen efter startede den officielle ceremoni, hvor alle biler blev vist frem og alle fik lov til at køre en tur på racerbanen og mærke asfalten under sig. Med udklædninger og oppyntning af biler, som man slet ikke kan forestille sig, bevægede vi os rundt mellem hinanden som et cirkus på fire hjul.

En bil var lavet om til en raket, andre pyntet med ko-prikker. Et team bestående af to biler var sågar lavet om til Woody og Buzz Lightyear fra Toy Story. Deres navn var selvfølgelig Mongol Story. Selv vagte teamet opsigt med deres farverige bil og deres mange sæbebobler.
Familie og venner var mødt op for at sige farvel og til lyden af Thunderstruck af AC/DC rullede Team Strange Fellows ud på de engelske landeveje med køleren rettet mod Mongoliet.

Seks dage uden bad

Humøret er højt og indtil videre har teamet været igennem Frankrig, Belgien, Tyskland, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn og Rumænien. Ruten har budt på mange specielle oplevelser allerede, for eksempel camping bag faldefærdige fabrikker midt i Bruxelles, hvor politiet vækkede os klokken 4 om natten, fordi bilen holdt forkert, samt camping på en græsplæne midt på en tankstation i Ungarn med lastbiler drønende om ørerne.

Den første fartbøde kom i Tyskland, som ellers er landet, der er lavet til at køre stærkt. Vi fik flere kommentarer omkring, hvordan det overhovedet er muligt at få en fartbøde i en Renault Clio med oppakning og fire mennesker.

Mongol-Rally-part-1--Billede-23-07-15-12.06.25-copy

Dagene er lange og indtil videre er størstedelen af de vågne timer brugt på vejen. Det har blandt andet ført os gennem stærkt trafikerede storbyer, men også små snørklede veje i bjergene med fantastisk natur.

Teamet kører nu på dag seks uden bad. Det gør egentlig ikke noget, for vi lugter alle sammen grimt. Vi har fundet søer og floder i nogle vilde naturomgivelser, og er det ikke også meget federe?

Ny motor og nødpas

Efter at have planlagt løbet i 10 måneder er intet helt gået, som vi planlagde. I månederne op til startdatoen måtte hele motoren udskiftes, da tandremmen gik. Store beslutninger om, hvorvidt vi skulle udskifte hele bilen eller finde en motor, der passede.

’Cliopatra’ har dog en helt speciel plads i vores hjerter, så derfor fandt vi en ny motor, der passede. En motor, der kostede lige så meget, som vi har givet for bilen i sig selv.

Dagen inden start blev Laura påkørt og bilen gik fuldstændig død midt på motorvejen på vej til Goodwood. På daværende tidspunkt troede vi, at vi var ude af løbet, men autohjælpen fik os tilbage på hjulene. Sammenstødet har dog resulteret i, at bagklappen ikke kan lukkes eller låses. Der er ikke noget, som en karabinhage og en elastiksnor ikke kan fikse.

Mongol-Rally-part-1--Billede-19-07-15-12.24.27

Allerede fra dag ét har Team Strange Fellows været sent på den, og det startede med at vi missede færgen til Frankrig. Siden hen har vi været dem, der ankom sent til alle events og evnen til at sætte telt op i mørke er efterhånden blevet vores spidskompetence.

Mia har højst sandsynligt mistet sit pas i posten, da hun ansøgte om sidste visum til Kazakhstan, hvilket var det største mareridt, som hun kunne forestille sig. Der er stadig håb endnu, og med et nødpas på hånden, som kan tage hende så langt som Georgien, holder hun humøret højt. Der er allerede en nødplan parat, men teamet tror på, at det nok skal lykkes.

Cliopatra gør det godt

Højdepunktet indtil videre har været Rumænien, som teamet har set meget frem til. Rumænien gemmer på farvestrålende marker med solsikker og bjerglandskaber med snoede veje.

Blandt andet Transfagarsan Highway har teamet ventet spændt på. En snoet vej, der fører over et bjergpas med små vandfald i siderne og nåletræer, så langt øjet rækker. The Tunnel of Death ligger blandt andet på denne vej, hvilket er en fuldstændig mørk tunnel, hvor biler kører i begge retninger. Ret skræmmende oplevelse.

Dørhåndtagene er ved at smuldre og rasle af og hun sluger omkring en halv liter olie om dagen, men alligevel formåede Cliopatra at klare de snoede veje i tredje gear og generelt er hun stadig i fin form. Folk dytter og smiler, når de overhaler, og i det hele taget har teamet kun mødt god opbakning på turen.

En stor del af oplevelsen er, at være på farten i fremmede lande, hvor kulturer og ikke mindst trafikregler ændrer sig. Da bilen er købt i England har teamet måtte vænne sig til små ting som for eksempel at rattet sidder i den modsatte side, og at man skal sætte klistermærker på lygterne for ikke at blænde de modkørende, da engelske lygter er omvendt end resten af Europas lygter.

At overhale en række lastbiler med 100 kilometer i timen mens man sidder i den forkerte side af bilen var noget, man lige skulle vænne sig til.

Ilddans og øl til én euro

Undervejs har der været flere fester. Blandt andet fandt teamet frem til Prag, hvor en gammel togstation var lavet om til en natklub under åben himmel. Med ilddans og øl til én euro blev der strakt ben på dansegulvet til den lyse morgen.

Det er også lykkedes hele Team Strange Fellows at overnatte i bilen samtidig på en parkeringsplads i Rumænien, da bilen var blevet for fuld til at køre, og der ikke var en eneste græsplæne i nærheden. Cliopatra er faktisk rimelig rummelig.

Da vi har valgt at ræse gennem mange af landene i Europa betyder det, at vi er langt foran vores tidsplan. Derfor byder de næste par dage på mindre tid i bilen og mere tid ved havet i Rumænien og Bulgarien.

Fakta: Mongol Rally 2015

Løbet begyndte søndag den 19. juli i London og slutter i Ulan-Ude i Sibirien. Det er op til deltagerne selv, hvor lang tid turen skal tage – Team Strange Fellows regner med seks uger.

220 hold fra hele verden deltager i dette års Mongol Rally. Eneste krav for at være med er: Man skal klare sig selv undervejs, bilen skal være lille (max 1 l. motor) og hvert hold skal skaffe 1000 pund til velgørenhed undervejs.

Man kan læse meget mere om løbet på: www.theadventurists.com/mongol-rally og holdet på www.strangefellows.xyz.

Følg turen
I næste kapitel følger vi Team Strange Fellows på deres videre færd gennem Tyrkiet, Georgien og Armenien, inden de får adgang til Iran. Følg med her: Mia i Mongol Rally (de ugentlige opdateringer kan godt være lidt ustabile grundet dårlig internetforbindelse)

Læs også: Interview med Mia forud for turen: 15.000 kilometer i en Renault Clio

Mongol-Rally-2015---6-copy

Her er Team Strange Fellows rejseplan. Fra London i vest til Ulan-Ude i øst – en køretur på i alt 15.248 kilometer – har de planlagt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *