B for Ballerup
Laila-Bomose-interviewer-Ib-Jensen-8.jpg
Ib Jensen fra Baltoppen LIVE har gjort det til sin mission i livet, at give folk input til alternative måder at fortolke det at være i live på. Foto: Flemming Schiller
interview Sognepræst Laila Bomose har sat musikteaterchef Ib Jensen fra Baltoppen LIVE stævne til en snak om kulturen i Ballerup og Ibs arbejde med at bringe både det nyskabende og folkelige til borgerne i Ballerup og omegn.

Når man træder ind på Ibs kontor, er det næsten som at træde ind i en lille hule. På væggene hænger forgængeren Jan Kiwis reoler stadig, fuld af cd´er, bøger og koncertprogrammer. Neden under og rundt omkring er der små stakke med tidsskrifter og noter – Ib Jensens vel at bemærke. Skrivebordet har oprindelig stået på borgmesterkontoret på Ballerup Rådhus og er fuld af bøger og papirer, for Ib Jensen kan godt lide at have sine noter tæt på sig, når han arbejder.

Men hulen er speciel, fordi den ene side af rummet har et langt glasparti. Dermed er der udsigt til verden. Kontoret er næsten et symbol på Ib Jensens syn på kulturen, nemlig, at den rummer fortiden, men altid være en del af det liv, vi lever lige nu. Det er dét arbejde, interviewet kommer til at handle om. For hvordan lykkedes det at have et kulturhus tæt på København, som på en gang er folkeligt og nytænkende?

Missionen

»Min kernemission i livet, det har jeg fundet ud af for mange siden, er at være med til at give folk nogle input til nogle alternative måder at fortolke det at være i live på,« siger Ib Jensen og fortsætter:

»Sådan at man har mulighed for at forandre nogle ting, hvis man har lyst til at forandre noget omkring sit liv.«

Laila-Bomose-interviewer-Ib-Jensen-(3)

Den kernemission har Ib Jensen arbejdet med i Ballerup siden 2012, hvor han blev ansat som musikteaterchef af Baltoppen LIVE.

Hvordan vil du beskrive det sted, du er leder for?

»Det er et revitaliseret musikteater, spillested og kulturhus, som har en meget bred vifte af arrangementer inden for scenekunst, musik og stand up. Et hus, som har formået at fastholde det publikum, som vi havde og samtidig få en række nye mennesker til at bruge de tilbud, vi giver.«

Kunsten at sælge billetter

Hvorfor er den balance vigtig?

»Baltoppen LIVE er en institution under Ballerup Kommune, og det er super fordel at være en del af kommunen, blandt andet fordi vores basisdrift derfor er sikret, da vi – sammen med de øvrige af kommunens kultur- og fritidsinstitutioner – er medvirkende til at udmønte Ballerup Kommunes kulturpolitik. Men vi skal stadig sælge billetter, derfor er jeg meget opmærksom på hvilke typer af arrangementer, der kan løbe rundt her i Ballerup. Får vi underskud, kan vi ikke forsvare det over for skatteborgerne, som jo betaler til driften af huset her via skatten.«

Hvordan adskiller den balance sig fra et kulturhus i København?

»I København er der en række elitære institutioner – og jeg kommer selv fra flere af dem – hvor man laver ting for dem, der i forvejen er interesseret i det. I Ballerup er der både nogle, som er flasket op med kunst og andre er ikke, der er med andre ord mange potentialer. Der er mennesker, som jeg vil vise, hvis jeg ellers gør mit arbejde godt nok, at der er andre alternative måder at få input i livet på end fjernsyn eller nettet. Der er et levende miljø, hvor man kan reflektere over tingene – og gøre det sammen med andre bagefter. Eller dagen efter, når man mødes i supermarkedet.«

Slut med at tørre op

Når man sidder sammen med Ib Jensen er man ikke et øjeblik i tvivl om, at det er en mand, som brænder for sit arbejde. På en gang passioneret og reflekterende. Ib Jensen har arbejdet med markedsføring, produktion og PR inden for teater, moderne dans, jazz- og rootsmusik og klassiske ensembler og har både været engageret i Danmark og internationalt. Han har altid formidlet, men ikke været den, som stod bag programmet. Det gør han nu i Baltoppen LIVE, en rolle, som han er bevidst om:

»Jeg var kommet til en fase i mit liv, hvor det var enormt fint at arbejde med, hvordan en scene skulle udvikles. Jeg var stærk og moden nok til at tage sådan en rolle, hvor jeg ikke skulle tørre op efter andre. Så ville jeg gerne være den, som andre måske ikke skulle tørre så meget op efter,« siger Ib Jensen og læner sig frem i stolen med et lille smil og en vis eftertænksomhed.

Laila-Bomose-interviewer-Ib-Jensen-(6)

Men hvad gør du så for, at du ikke er den, man skal tørre så meget op efter?

»Jamen, det kræver, at man er bevidst om præferencerne og potentialet i Ballerup og omegn. Så det handler om at stikke fingeren i jorden, så man som publikum ikke får trukket tæppet væk under fødderne, opnår en tillid til vores programtilbud fordi man finder det både relevant og væsentligt. Og samtidig skal man også kunne udfordres lidt. For at tage mod sådan en udfordring, skal der være en tillid og en loyalitet til stede. Altså, når Ib vælger noget, så tror vi på det, vi er godt klar over, at moderne dans ikke lige er os, men vi tager chancen. Og samtidig skal noget som irsk og skotsk folkemusik, som jo også hører til Ballerup, også dyrkes. Her kan jeg så prøve at supplere folkgenren ved for eksempel at introducere den skandinaviske genre.«

Uden analysebriller

»Men en anden ting,« afbryder Ib Jensen sig selv og fortsætter:

»…er det med moderne dans eller nycirkus. Det kan være svært at gå til. Men her opdagede jeg i forbindelse med et bolig-socialt kulturudviklingsprojekt i Magleparken, at det faktisk er meget nemt at få folk ind og se ikke-talende fysisk teater som moderne dans og ny-cirkus, for moderne dans og cirkus kan man gå ind og se uden at kende flere hundrede års teaterhistorie. Hvis man så lige fanger det og lader kroppen læse det som det er, uden at tage analysebrillerne på. Særligt mænd forsøger at forstå for eksempel moderne dans, men det er lige som at gå til koncert, der forsøger man jo heller ikke at forstå guitarsoloen. Den taler derimod til hjertet, det handler om at opleve tingene i nuet«, siger Ib Jensen.

En ting er altså at lade scenekunsten og musikken tale til hjertet. Noget andet er at inddrage lokale kunstnere i arrangementerne. Og her inddrager Ib Jensen en række forskellige grupper. Et arbejde, der tager tid, men som gør en verden til forskel i forhold til at tage til København for at opleve kultur. Ikke mindst for de unge, som skal kunne opleve scenekunst og musik af høj kvalitet uden at ende på en discountbar, som Ib Jensen udtrykker det.

Kultur-clash

Derfor har han også engageret unge mennesker som Bpromoters. Ib Jensen er godt klar over, at alle halser efter de unge mennesker.

»De kommer til børneteater i skolen, men derefter mister man kontakten. Jeg var 50 år, da jeg søsatte Bpromoters – men ved jeg egentlig, hvad der er oppe og nede blandt de 16-19 årige? Der er så mange små nuancer. Derfor inviterede jeg de unge. De har så været med til at designe deres arrangementer, lige fra booking til selve koncerten.«

Ib Jensen understreger, at det er et projekt, der stadig skal have tid.

»De unge er rigtig gode, men unge er også på vej. Derfor skal baglandet hele tiden med, for at der er nye til at tage over,« forklarer han.

Det er langt fra de eneste områder, som Ib Jensen er lykkedes at inddrage. Han spørger altid gæsteoptrædende, om det er muligt at lave en workshop for eksempel for musikskolens danseelever. Han fik en avantgarde jazz koncert med Susi Hyldgaard Experience til at blive en meget rørende og inddragende koncert, hvor lokale kor var med at gøre en lidt smallere genre til en stor oplevelse for alle.

»Det gør ikke noget, at det indimellem giver et clash – for eksempel når Smørum Kirkes Ungdomskor medvirker sammen med Det Grafiske Kor. Det skaber noget helt specielt.«

En papkasse med penge

Interviewet er ved at være slut. Vi sidder og kigger ud af vinduet – ud på verden, som vi har talt om. Ib Jensen siger, mens han peger mod vinduet:

»Hvis jeg finder en papkasse med penge, kunne jeg godt tænke mig at bygge en scene derude. Den skulle forbindes igennem kontoret her og være en multiscene til koncerter og danse- og nycirkusworkshops. Jeg har også en drøm om at bygge en sommerscene på Baltorp-plænen, hvor forskellige lokale klubber i eftermiddagestimerne kunne lære at jonglere, af og til fyre nogle koncerter af og så ellers pakkes ned om vinteren. Det kunne sagtens være, at lokale virksomheder havde lyst til at være med. Om ti år håber jeg, at der står en scene derude,« siger Ib Jensen med en vis beslutsomhed i stemmen:

»Så må vi fælde træerne, og det er jo forfærdeligt,« udbryder han.

»Men det skal indlejres i bevidstheden hos både børn og unge, at i Baltoppen LIVE kan man både se nogle andre, men også selv være med til at skabe noget,« understreger han.

Denne artikel er en del af serien Præsten Interviewer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *