Tip kommunen med ny app
borgertip Ballerup Kommune er klar med en ny og bedre version af klage-appen ’Ballerup Borgertip’, hvor borgerne kan indberette fejl og mangler i byrummet.

Hvis man følger med på debatsiderne i Ballerup Bladet i ny og næ vil man opleve, at mange borgere er gode til at gøre opmærksom på, når der er noget der ikke er, som det skal være ude på gader og stræder.

Hærværk, dårlig skiltning, lyskurve og lygtepæle der ikke virker, overfyldte skraldespande eller manglende snerydning – listen er lang. Og selvom vi naturligvis bringer læserbrevene i Ballerup Bladet, når vi har plads, så er der nu alligevel kommet en ny og mere direkte måde at tippe kommunen om fejl og mangler på.

Fra 1. februar er den helt nye app ’Ballerup Borgertip’ klar til download, så alle kan hente den på deres smartphone. Hvis man så kommer forbi noget rundt om i kommunen, som man synes skal fikses, så sender man et tip via appen. Med tippet sender man et billede af fejlen og den præcise lokation via gps-funktionen i telefonen, og så behandler kommunen sagen og sender besked retur – enten når opgaven er klaret eller med en begrundelse for, hvorfor opgaven er afvist eller udskudt til senere.

Den gamle var for dårlig

Den nye app afløser den to år gamle app af samme navn, som ikke har fungeret tilfredsstillende.

»Der har været en meget tung sagsgang med den gamle app. Der har for eksempel være problemer med at entreprenørerne, som skulle ordne opgaverne, ikke har kunnet åbne opgaverne på grund af nogle tekniske fejl,« forklarer Michael Fallesen, der er driftplanlægger i Ballerup Kommune.

Et andet problem har været, at alt for mange tip er blevet kasseret fordi de ikke var gode nok eller præcise nok – og at borgeren der har sendt tippet ikke får besked herom.

Det problem har både borgmester Jesper Würtzen og formand for Teknik- og miljøudvalget Helle Tiedemann selv oplevet, når de har brugt den gamle app. Jesper Würtzen viser sin mobiltelefon frem og scroller lystigt ned gennem de mange tip han har indsendt via den gamle app og listen afslører, at der er rigtig mange tip, der ikke er blevet taget hånd om.

»Borgerne klager over at de ikke hører noget. Min egen mand har flere gange stukket til mig og sagt ’se selv, det virker ikke’, når han har sendt et tip og det ikke bliver ordnet,« fortæller Helle Tiedemann og tilføjer:

»Det er altså rigtig ærgerligt, når en borger har taget sig tiden til at melde noget ind, at han eller hun så ikke oplever at der enten bliver taget hånd om problemet – eller i det mindste at de får en tilbagemelding på, hvorfor opgaven er udskudt eller måske afvist. En stor del af de afviste tip handler om, at den der har sendt tippet ikke har oplyst den præcise lokation. Nogen har helt glemt at skrive adresse, andre har skrevet forkert – eller billederne har været så dårlige, at det har været umuligt at se, hvad problemet var.«

Vi har brug for hjælp

Alt dette skal den nye app være meget bedre til at håndtere, og i tilfælde hvor kommunen ikke kan forstå tippet eller finde fejlen, vil der blive sendt besked tilbage til borgeren, som så kan komme med flere oplysninger. På samme måde vil tip, der bliver afvist eller udskudt, blive begrundet direkte via appen til personen, der har indsendt tippet, så denne får en forklaring på, hvorfor der ikke bliver gjort noget.

På kommunen håber man, at de borgere der har været utilfredse med den gamle app vil give den nye en chance, og samtidig opfordrer de alle andre borgere til at hente den nye app og sende tip, når de falder over fejl og mangler rundt om i kommunen.

»Vi har ikke råd til at have folk kørende rundt og holde øje med alle ting, så vi har brug for borgernes hjælp, når de ser noget, der er problematisk,« siger borgmesteren, der i hvert fald nok selv skal være én af de første til at hente den nye app ned.

1 kommentar om “Tip kommunen med ny app”

  1. Niels Dybdahl siger:

    Jeg har til gengæld været rigtig glad for den gamle app. Jeg har brugt den utallige gange til at rapportere glasskår på cykelstierne og jeg tror at jeg kun en gang har haft behov for at rapportere en forekomst igen.

Skriv et svar til Niels Dybdahl Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *