Hvor langt vil kommunen gå?
Debat Kære Ballerup Kommune. Hvor langt kan I strække snoren?

Jeg har en syg datter på 13 år, som blev indlagt og diagnosticeret med nyresvigt på Rigshospitalet den 8. oktober 2015.

Efter seks ugers indlæggelse hvor vi forældre skiftedes til at være medindlagte, skal hun herefter gå tre gange om ugen i dialyse. Alt dette får vores sagsbehandler i familieteamet at vide på et par møder holdt på Rigshospitalet.

Nu har vi siden vores datter blev udskrevet den 18. november søgt om tabt arbejdsfortjeneste og merudgifter til medicin. Vi får tildelt en sagsbehandler i børnehandikapteamet som så skal behandle paragraf 41 og 42, som hører under tabt arbejdsfortjeneste og merudgifter. Hun har så en masse spørgsmål, som vi svarer på og hun stiller også datterens nyrelæge på Rigshospitalet spørgsmål per e-mail.

Da vi intet hører, spørger vi ind til, hvad der sker i sagen, og vi får at vide, at der ventes på svar fra lægen på Riget.

Jeg snakker efterfølgende med lægen og hun svarer, at der er sendt svar tilbage til handikapteamet den 22. februar 2016 og jeg får en kopi af det brev, der er skrevet af lægen, som jeg kan give sagsbehandleren.

Jeg får så at vide, at det har hun modtaget et par dage efter, og her skriver vi så 8. marts 2016, hvorefter hun skriver at sagen er godkendt og nu vil hun gå på barsel, så der bliver ikke holdt noget møde om hvordan og hvorledes vi får de penge, vi har lagt ud.

Nu spørger jeg så; kære Ballerup Kommune er det med vilje i strækker snoren så langt at den snart knækker? Er det virkelig meningen man skal gå til borgmesteren og høre hvad der sker?

Eller hører det ind under jeres sparemanøvre på 55 millioner kroner?
Paragraf 41 og 42 hører under serviceloven og det er en skal og ikke en kan paragraf.

Eller håber I bare på at man opgiver at få nogle penge til hjælp? Vi som forældre synes efterhånden det kan være træls at prøve at komme i kontakt med kommunen.
Svar fra Ballerup Kommune:
Svar: Kære Pernille Nielsen. Jeg har stor forståelse for, og et ønske om, at kontakten til det kommunale, i sager som den du omtaler, skal foregå uden for megen anstrengelse, da man som forældre til et sygt barn har andre ting at tænke på.
Vi bestræber os på at sikre, at man får den nødvendige behandling og opfølgning. Herunder, at man altid skal kunne komme i kontakt med os og få besvaret sine spørgsmål. Når det ikke altid lykkes, er det vigtigt for os, at vi hurtigst muligt kontaktes, så vi kan få fulgt op på det, der mangler svar på.
Derfor er du meget velkommen til at sende mig en mail, så jeg lidt mere konkret kan følge op. Min mail er lma1@balk.dk.

Lone Marcussen,
Centerchef i Børne- og
Ungerådgivning

1 kommentar om “Hvor langt vil kommunen gå?”

  1. Kære Lone Marcussen, jeg står uforstående overfor dit svar. Hvordan kan du mene at vi ikke har reageret hurtigt nok. Mig bekendt, hvis du nærlæser mit læserbrev, har både jeg og Righospitalet kontaktet kommunen af flere omgange. Mener du virkerlig, som du hentyder til, at vi sårbare og meget ophængt forældre med daglige indlæggelser skal kontakte jer konstant. Det kan da ikke være rigtigt, at vi skal være primo i kontakten. Både sagsbehandler og sågar Borgmester er kontaktet fra vores side. Det virker derfor meget provokerende at du skriver, hvis ikke det lykkes at få fat i jer, så er det vigtigt at VI kontakter jer Igen. Hvad er det for en service.

    dem havde jeg også henvist til og antal af mails i har skrevet, du kan så sluttende afslutte med, du forventer en hurtigt løsning fra deres side

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *