Første skridt af bymidte-plan er på trapperne
borgermøde_skovlunde_2.jpg
Omkring 400 personer var mødt frem i Rosenlundskolens hal torsdag aften for at høre om planerne for Skovlunde bymidte. Langt de fleste var meget tilfredse med, hvad de hørte. Blandt andet, at der nu kommer gang i boulevard-planerne. Foto: Foto: Flemming Schiller.
Planer Selvom der er en del år til Skovlunde har en ny bymidte, så er første etape ved at gå i gang. I begyndelsen af april begynder arbejdet med at indsnævre Ballerup Boulevard.

Torsdag aftens borgermøde koncentrerede sig primært om planerne for et nyt center og en ny bymidte i Skovlunde. Men selvom det er meget spændende og er blevet mere konkret med salget af centret, så er det stadig en del år ude i fremtiden.

Første etape af Skovlundes store makeover er til gengæld meget tæt på at gå i gang. Det er indsnævringen af Ballerup Boulevard. På en 300 meters strækning lige netop igennem bymidten, bliver fire spor til to spor og samtidig bliver vejen omkranset af træer, vandbassiner, cykelstier og fortov samt opholdsarealer med bænke.

Meningen er, at den smallere boulevard skal binde byen sammen og samle bymidten i stedet for at adskille byen, som mange føler den gør i dag.

Trafikken skal væk

»Målet med indsnævringen er naturligvis at binde Skovlunde sammen til en enhed. I dag opfatter mange den brede boulevard som en kile gennem byen. Faktisk er boulevarden bygget til et helt andet formål og derfor slutter den også så mærkeligt abrupt ved Hold an Vej.

Men med den nye motorvej er trafikken allerede formindsket og det er et klart politisk mål at tvinge meget af trafikken ud på de andre veje for at få en mere samlet by. Der kører nu omkring 16.500 biler i døgnet på Ballerup Boulevard men med indsnævringen kommer vi ned på 12.500-13.00 biler i døgnet. Det kan sagtens klares og der er bestemt ingen fare for, at man komme til at holde i lange køer, som nogen frygter,« siger Martin Lose, byplanlægger i Ballerup Kommune.

En masse træer

Udover indsnævringen af vejen skal der etableres et ’grønt bælte’ på de 300 meter, som det hele drejer sig om. Der skal plantes buske og etableres grønne opholdsarealer og så skalder planets ikke færre end 300 træer på 4-5 meters højde. På den måde skabes det grønne udtryk med det samme.

»Allerede i efteråret vil vi gå i gang med at plante de mange træer, når vi har lavet vejarbejdet.

Det er meget ambitiøst og vi håber at være færdige med det hele inden årsskiftet. Der er altid mange faktorer, der spiller ind på den slags, men vi regner med, at træerne kan stå der, så hele projektet kan afsluttes ved årsskiftet,« siger Marit Olsen, projektleder på vejindsnævringen.
Selvom der kommer til at blive rodet og gravet i den kommende tid, så håber kommunen ikke, at boulevarden bliver lukket helt for trafik.

Åben trods byggeri

»Vi vil som udgangspunkt ikke lukke helt af for trafik. Det er klart, at det vil give lidt trafikalt bøvl og det kan måske være, at vi lukker en søndag nat. Men vi lukker ikke boulevarden for trafik og slet ikke på hverdage. Så skal der ske noget helt uforudset. Men trafikken skal helst kunne køre, selvom vi arbejder,« siger Marit Olsen.

Selve bymidteprojektet vil komme til at læne sig meget op ad boulevarden, der vil fungere som bindeled i den nye bymidte. Der er blandt andet planer om at bygge boliger helt ud til boulevarden, så der vil være liv, også efter lukketid.

Men under alle omstændigheder vil Skovlundes borgere og de mange der dagligt kører ad boulevarden som pendlere allerede fra slutningen af denne måned kunne se og mærke, at den store omdannelse af Skovlunde er sat i værk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *