Spørgsmål om storskrald
debat Kære affaldsansvarlige i Ballerup kommune. Ingen tvivl om at der ligge mange ressourcer gemt i affaldsgenbrug og det er godt for miljøet; men det er absolut ikke godt for vores blodtryk, når afhentningssystemerne ikke virker.

Bøgesvinget skulle have haft afhentet storskrald fredag den 15. september (metal småt, blev hentet) men resten henstod stadig her til morgen klokken 08.00 den 22. september. Én uge efter.

Det vil klæde kommunen og jeres aftalepartner Vestforbrænding, at I i fællesskab fik en snak med de affaldsoperatører, der har opgaven i entreprise, så de reelt kommer til at lave, det de bliver betalt for af os skatteborger.

I øvrigt så undres jeg over, at jeg som borger i et rækkehuskvarter, forsat betaler det samme for afhentning af storskrald som sidste år, samtidig med at vi er sat ned til afhentning én gang om måneden, hvor vi i den gamle ordning havde hver 14 dag ?

Hvorfor vi ikke er kommet med i den nye tømningsordning er ligeledes et spørgsmål til undren. Vi har fået at vide ”engang i løbet af 2018” hvad skal vi vente på som rækkehusejer? vores grund bliver ikke større i forhold til de udleverede beholder til parcelhus grundene. Vi laver heller ikke mindre affald, bare fordi vi bor i rækkehus, så mindre beholder til mindre grunde giver heller ikke logisk forklaring, så hvad venter vi egentlig på?

 

Svar fra kommunen:

Tak for dit læserbrev og for din interesse for den nye affaldsordning.

Du har desværre ret i, at storskraldet fra din boligforening ikke blev afhentet til tiden i september. Det er meget beklageligt og er heldigvis bragt i orden nu. Vestforbrænding har kontaktet din boligforening for at aftale en ny plan for indsamlingen af storskrald, så der ikke opstår samme problem igen.

Med hensyn til prisen for afhentning af storskrald, så er det faktisk blevet billigere. Affaldsgebyret på din skattebillet er todelt og består både af et grundgebyr og volumegebyr. Grundgebyret, som omfatter storskrald, er faldet de senere år. I 2016 kostede det 2.945 kr. inkl. moms, i år koster det 2.781 kr. og i 2018 falder det yderligere til 2.463 kr. inkl. moms. Det svarer til et fald på knap 500 kr. på tre år.

Det er fortsat vores plan at udrulle den nye affaldsordning for rækkehusene i løbet af 2018. Det tager lidt tid, fordi vi ønsker at finde lokale affaldsløsninger, der tager hensyn til den begrænsede plads, der ofte er ved rækkehusbebyggelser.

Vi er i fuld gang, og Vestforbrænding har sendt en invitation til et opstartsmøde med bestyrelsen i din boligforening. Hvis du har yderligere spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte Vestforbrænding.

Trine Baarstrøm, miljøchef
Ballerup Kommune

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *