Dårlig s-togsplan
debat Det er kun jubeloptimister som transportminister Ole Birk Olesen (I), der kan tro, at en samlet spareøvelse vil gøre S-togs driften bedre for passagererne bare fordi man lader private overtage driften.

Tilsvarende ‘effektiviserings’-projekter i både den offentlige og private sektor har efterladt de fleste borgere med en bitter erfaring af en forringet og dyrere service. Alt det, der blevet lovet i sådanne projekter, om at de private både kan gøre det billigere og bedre, har gerne vist sig at være et fatamorgana.

For når et tilbud har vist sig at være lidt for godt, så er det jo fordi tilbuddet aldrig har holdt vand.

Hvorfor skal vi der bruger DSB, udsættes for dette eksperiment? Hvorfor skal vores virksomheder udsættes for utryghed om, hvorvidt medarbejdere nu kan komme på arbejde.

Der er jo ingen steder i verden, at man har taget noget ud der virker, og så oven i købet foræret den del der er indtjening på, til private.

Planen er ugennemtænkt og lavet i samarbejde med DSB, der havde en pistol for panden. Man har i mange år har sparet på BaneDanmark og DSB, der lige som alle statsinstitutioner frygter deres afvikling, grundet en VLAK regering, der vil afvikle velfærdsstaten.

For husk nu, at kollektiv trafik er også en del af vores velfærd. Det ikke noget, vi har fået foræret af finansverdenen, bankerne eller den elite, der i dag styrer landet.

Derfor skal vores S-tog og driften også bevares hos DSB.

8 kommentarer om “Dårlig s-togsplan”

  1. Poul E. Pedersen siger:

    Rolig nu, Per, HELT rolig.

    Nu var der jo ikke tale om at sælge til det private erhvervsliv, ( Du ved det erhvervsliv der forsørger os alle) men kun noget af det.
    Sådan forstået at Staten stadigvæk vil eje hovedparten af det og således vil havde fuld kontrol med hele togdriften.

    Din noget fantasirige kommentar om at togdriften virker uden problemer under det offentliges kontrol, vil jeg lade de der hver morgen, rundt om på landets togstationer, forgæves står i sne og blæst og spejder efter et tog der er halve timer forsinket pga nedfaldne blade på skinnerne eller døre der ikke kan lukkes/åbnes pga is.

    Men ellers har Du jo nok ret.

    PS.

    Men nu når Du så inderlig går ind for de herligheder vi oplever under det offentlig styring af vore institutioner, kan Du så ikke lige kaste et blik på hvad der egentlig foregår på Vestforbrændingen, hvor bl.a. JP i øjeblikket køre en kampagne om de økonomiske forhold i dette kommunalt ejede selskab hvor bl.a. vor tidligere borgmester syntes at være blandet ind i noget snavs om en rejse med frue til England, eller forholdene under den tidligere formand hvor man har brugt selskabet som et rent rejsebureau for ledelsen og bestyrelsen medlemmer med fruer der stort set har rejst verden rundt, uden egentlig faglig begrundelse.
    Ja det hele ligefrem oser af manglende kontrol af hvad vore penge til det forbrændingsanlæg egentlig går til

    God arbejdslyst Per.

    Vi venter alle spændt på hvad Du finder ud af. ???

  2. Erling Petersson siger:

    En kommentar til Poul E. Pedersen

    Måske er du ikke klar over det, men den eneste del af DSB, der p.t. giver reelt overskud er S-togsdriften. Det er da derfor de private kapitalister vil have fingre i den. Så kan DSB fortsætte driften af de underskudsgivende baner i Jylland og andre steder. Mon de interesserede investorer i det private erhvervsliv iøvrigt vil give noget af det overskud der kommer fra S-togs driften tilbage til staten? Næppe!

    I Storbritannien hvor al togdrift blev privatiseret i 90’erne er de endt med billetpriser der er det dobbelte af, hvad de var før privatiseringen (der er taget højde for inflationen). Er det det, du vil have? Eller måske bare en dårligere S-togs drift til samme pris. Det er nemlig nøjagtigt hvad der sker de steder hvor driften er blevet privatiseret i udlandet. Om morgenen, hvor der ikke er mange passagerer, er der 1 tog pr. time. Mon S-togs-passagererne her i landet vil finde sig i det?
    Iøvrigt vil en privatisering af dele af den danske togdrift sandsynligvis blot betyde at det bliver den tyske stat, som kommer til at tjene pengene. Det er jo DB (det tyske “DSB”) der ejer selskabet Arriva!

    Og bland så lige Vestforbrændingen uden om. Det har jo intet med denne sag at gøre.

    1. Poul E. Pedersen siger:

      Tak for Din oplysende kommentar, Erling.

      Bemærk at Staten IKKE fraskriver sig retten til at gribe ind over for en evnt. privat organisation, idet Staten fortsat vil eje over 50 procent af aktierne i DSB.

      Derimod tror jeg at ideen med at udbyde dele af DSB, er at få private ind når der skal investeres og fornyes, så vi undgår fremtidige skandaler som IC4 togene m.m.

      Men bortset fra det, ER jeg imod at vi sælger ud af vort arvesølv til udlandet som de skiftende regeringer har været så besatte af.

  3. Erling Petersson siger:

    Også tak for din kommentar, Poul E.

    Jeg skal måske lige bemærke, at man nok ikke skal regne med at der bliver færre problemer med døre, sne og BaneDanmarks signalfejl i det centrale afsnit af S-togs nettet, blot fordi der kommer en anden operatør til.

  4. Erling Petterson siger:

    Giver Per Mortensen helt ret i at S-tog driften skal blive på DSB’s hænder.
    Os der har prøvet at arbejde steder, hvor Mckensys analyser har lagt grund til, hvordan arbejdet skal. udføres bedst og billigst, ved jo at det ikke holder vand.
    Vil blot nævne hvor galt det er gået med politi, skat, Postnord og ikke at forglemme frasalget af dele af Dong.
    S-togene har i mange år givet overskud, så det vil være ærgerligt, at give dette overskud til andre investorer. Overskuddet skal efter min mening bruges til at nedsætte billetpriserne, således at flere tager S-toget og ikke skal bruge tiden på at sidde i kø på motorvejen. Ligeledes vil flere tager det offentlige, så vi får et grønnere og bedre miljø.

  5. Per Mortensen siger:

    Helt enig Erling Petterson ingen ved deres fulde.
    Kan ikke se at alle de nedskæringer der skyldes regneark fra div konsulent firmaer.
    Har kostet den stat kassen.
    Og borgerne har mistet et ordentligt skattevæsenet, manglende tryghed fra Politiet.
    Og en masse på velfærden, der ikke mindst har kostet de børn der har mindst.

  6. Poul E. Pedersen siger:

    Erling og Per.
    Jeg henviser til trådens beundring for de offentlig institutioner.

    Må jeg i den forbindelse stilfærdigt henvise til DSB’ køb af IC4 togene til MILLIARDER af kroner, Skats skrottede EFFI system til MILLIARDER af kroner, og nu F-35 flyene til MILLIARDER af kroner, der endnu ikke er færdig udviklede og støjer så meget at de kræver andre lufthavne at opholde sig i. Gad vide om de overhovedet vil kunne fungere som en del af det Danske forsvar. ??

    Ja, rigtige mange ting sejler under det offentliges styring.
    Modsat alle de private firmaer, som her i kommunen, der blot fungere helt uden problemer.

    Så, Per og Erling.

    Frygt ikke når et privat firma køber sig lidt ind i DSB.
    Det syntes jeg, kun vil være en fordel.

  7. Per Mortensen siger:

    Det et politisk valg.
    Om vi vil overlade alt til markede, eller om infrastruktur og forsygnings sikkerhed er ikke for vigtig til det.
    Lige en sjov historie hvor jeg var til et seminar omkring udlisitering.
    Hvor en IS direktør personeligt sagde han garenteret at hospitalerne vil blive drevet bedre ind det offentlige vis han kom til.
    2 måneder efter var han direktør i et andet land. Så meget for hans personelige garanti !
    Som sagt du ønsker et andet samfund Poul. Hvor fanden tager de sidste og kun de stærkeste overlever.
    Stater og statslige institutioner må tage magten tilbage.
    Så vi ikke lader os diregere af en finans sektor og regneark der kører os ud over kanten.
    Uden at befolkningerne ( demokratiet ) har indflydelse på det.

Skriv et svar til Erling Petersson Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *