’Verden venter’ – på Ballerup Ungdomsskole
ungdomsskole_2018_9.jpg
Det er lidt som at være en del af en familie, lyder det fra de elever, der er en del af det musicalhold, der i øjeblikket går til prøver på forestillingen Verden Venter. Her er de i gang med at varme krop og stemmer op forud for dagens prøver. Foto: Foto: Flemming Schiller.
Fællesskab 41 elever i alderen 13-25 år fra Ballerup Ungdomsskole har siden september sunget, danset og spillet sig gennem prøverne til musicalen ’Verden Venter’, der har premiere den 17. april i Baltoppen.

Det er tirsdag sidst på eftermiddagen på Ballerup Ungdomsskole. Bortset fra en håndfuld piger, der flyder på gulvet, ligger salen øde hen, som venter den forventningsfuld på næste rykind af børn og unge, der skal i gang med prøverne til årets store musical ’Verden Venter’. En forestilling skrevet af Høg, Aagaard og Mathiesen, der blandt andet har stået bag andre succesrige musicals som ’Skammerens Datter’, ’Jordens Søjler’ og ’Vildheks’.

Handlingen foregår i 1950’erne på en kostskole. Langt væk fra Ballerup Ungdomsskole en kold martsdag i 2018, hvor eleverne er begyndt at sive ind.

Der hilses og krammes. To drenge mødes i et knus. En pige skridter salen af, mens hun spiser af et stykke pizza. Klokken nærmer sig 17, og træthed og småsult begynder at melde sig oven på en lang skoledag, så der bliver gumlet lidt chips og skyllet efter med vand.

En pige har hevet sin mobiltelefon frem, og en anden sidder lænet op af væggen med sin Mac på skødet. Men ellers glimrer den mobile teknologi ved sit fravær. Salen er ved at være fyldt.

Eleverne kvidrer og fylder rummet med deres snak, men det forstummer hurtigt, da instruktør Annalouise Gomard giver tegn til opvarmning. Prøverne har været i gang siden september, så alle placerer sig scenevant på gulvet.

»Luk øjnene, træk vejret, mærk vægten, bounce en lille smule…….slip kæben, skuldre, hænderne, så de er bløde……får I lyst til at strække hænderne op i luften og få rørt muskulaturen omkring skuldre og ryg. Åbn øjnene og begynd at gå,« lyder instruksen.

Eleverne arbejder hele tiden med, her er ikke nogen, som ikke gider eller fjoller, selv om det kan virke fjollet. Heller ikke da Annalouise Gomard beder dem om at gå frem og tilbage i salen i en absurd figur eller smile så stort, de kan.

En vellykket proces

»Nu begynder I at græde,« lyder det, og salen genlyder af hulkende teenagere. Uden at nogle fniser forlegent.
»Dans som jeres karakter«. Og eleverne vrider sig i akavade moves til tonerne af Elvis-nummeret ’Devil in Disguise’.

Også stemmerne skal varmes op, så de unge spillere bliver bedt om at istemme ’Nu Smiler Fager den Danske Kyst’. På et splitsekund har de placeret sig på gulvet og fylder rummet med sang.
»Smiiil. Store brede smil. Ja, godt. Store, store smil som i ’Far til Fire’, med sløjfer i håret. Store tænder over det hele.

Ja, nu kommer gåsehuden,« lyder det tilfreds fra instruktøren, inden hun gelejder de unge spillere til slutscenen. For Annalouise Gomard gælder det om at holde energien oppe hos eleverne, så de kan overføre det til karakterne og de enkelte scener.

»Husk på, at I står for at skulle opføre en forestilling, og at der lige er en af kammeraterne, der er død. Den energi skal I skabe, inden I går på scenen.«

Eleverne går i gang med at spille den afsluttende scene i musicalen. De er så langt i prøveforløbet, at der kun lejlighedsvis er brug for de grønne rollehæfter, som ligger rundt omkring i salen.

Instruktøren er tilfreds, og der rykkes videre til en ny scene. Alt forløber gnidningsfrit og uden brok. Disciplin parret med fællesskabsfølelse og samarbejde er en stor del af en vellykket, kreativ proces, forklarer Annalouise Gomard, der har flere års erfaring med at instruere unge og amatører.

Ny venner

Netop fællesskabet er en af de kvaliteter, der gør det så attraktivt at være med, er forestillingens to hovedrolleindehavere, 16-årige Frederik Forland og 18-årige Anna Eline Knudsen enige om:

»Fællesskabet er en af de bedste grunde til at komme her. Man møder så mange gode mennesker – og får nye venner. Her hilser alle på hinanden, sådan er det ikke alle steder,« siger Frederik Forland, der tidligere var en fodbolddreng, men har lagt sporten på hylden til fordel for scenekunsten.

»Jeg er simpelthen vild med at optræde, og jeg glæder mig til, vi skal opføre musicalen i Baltoppen, selv om vi sikkert har nerver på,« siger den 16-årige skuespillerspire, der fik mod på selv at spille teater, efter at have set flere af de musicals, Ballerup Ungdomsskole har sat op.

I efteråret stillede han op til audition på musicalen og blev valgt til at spille den mandlige hovedrolle i ’Verden venter’.

En forestilling som Annalouise Gomard har valgt, for selv om den foregår i en anden tid, har den evigt aktuelle budskaber om fællesskab og sammenhold, som også taler til nutidens unge.

Det har dog krævet, at eleverne er blevet klædt på til opgaven. For hvordan talte lærere og elever til hinanden i 1950’erne, hvilken slags musik hørte de, og hvordan gik de klædt?

»Det er superunderligt at spille en musical, der foregår i helt anden tid. Men vi har fået rigtig meget information om den tid og set filmen ’Døde Poeters Klub’ for blandt andet at forstå, hvordan forholdet var mellem lærere og elever dengang,« siger Anna Eline Knudsen, der gestalter den kvindelige hovedrolle i musicalen. Til daglig går hun i 1. g på Borupgaard Gymnasium. Hendes storesøster var elev på ungdomsskolen, inden hun skulle på efterskole, og så var der fri bane for lillesøster, forklarer hun, der dog ikke, som sin medspiller, drømmer om et liv på de skrå brædder. I gymnasiet er det naturvidenskaben, der trækker. Men sammenholdet og fællesskabet på ungdomsskolen og på musicalholdet, det vil hun ikke undvære.

’Verden Venter’ har premiere i Baltoppen den 17. april.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *