Svar om erhvervsaffaldsgebyrer
Debat Kære Poul Low Møller. Tak for dit læserbrev om erhvervsaffaldsgebyr i sidste uge.

Affaldsområdet er gennemreguleret med mange centralt fastsatte regler, som kommunerne administrerer. Fakturaerne til kommunens virksomheder bliver udsendt på baggrund af de oplysninger, som virksomhederne selv har indberettet til CVR-registeret pr. 1.1.2018.

Da din virksomhed står registreret som aktiv i CVR-registeret, har du modtaget en faktura i maj 2018.

Din faktura blev udsendt den 3. maj 2018 til virksomhedens digitale postkasse eller E-boks. Først fra denne dato har du kunnet søge fritagelse.

Efter tidsfristen bliver sagerne behandlet, og da fristen for fritagelse af erhvervsaffaldsgebyr endnu ikke er udløbet, har du ikke modtaget svar endnu.

Som du ganske rigtigt nævner, så er din faktura stillet i bero indtil da. Det lyder som om, du har bedt om at få en forhåndsfritagelse. Det er kun muligt at få forhåndsfritagelse, hvis virksomheden opfylder Affaldsbekendtgørelsens krav til særlige branchekoder, en bekendtgørelse som Miljøministeriet har udarbejdet.

Jeg er helt med på, at systemet kan forekomme stift, men som kommune er vi selvfølgelig nødt til at følge statens regler.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *