»Vi leger med deres hjerner«
Life_Kinetik_3.jpg
Eleverne bliver konstant udfordret i de forskellige øvelser, hvor sværhedsgraden hele tiden øges. Først dribler de med bolden, så dribler de mens de går i ottetaller, dernæst dribler de mens de går ottetaller baglæns. Foto: Flemming Schiller
Koordination Pædagoger på Grantofteskolen har kastet sig over konceptet ’Life Kinetik’, hvor de gennem forskellige øvelser træner indskolingsbørnenes koncentration og hukommelse.

»Lige da jeg kom tilbage fra kursus, havde jeg det bare sådan: ’Yes, det her skal vi bare i gang med lige med det samme’. Det var både vildt skægt og en kæmpe øjenåbner. Jeg var helt most i hovedet efter dagene på kursus, men samtidig næsten høj, fordi øvelserne udløser dopamin,« ordene vælter ud af en tydeligt begejstret pædagog, Signe Borgstrøm fra Grantofteskolen.

»Ja okay, det lyder helt sekt-agtigt. Men det er det altså overhovedet ikke,« griner hun, mens hun levende beskriver de mange forskellige øvelser, hun og kollegaerne Heidi og Christian har lært på deres instruktørkursus i konceptet ’Life Kinetik’. Øvelser som de nu lærer videre til eleverne i indskolingen.

I grove træk handler det om forskellige bevægelses- og koordinationsøvelser, som udfordrer hjernen. Ved hjælp af bolde, tørklæder, reb og lignende kan man lege sig til bedre koncentration, hukommelse og problemløsning.

»Det er svært at forklare med ord, hvad Life Kinetik helt præcist går ud på. Vi siger selv, at vi leger med deres hjerner,« forklarer Signe Borgstrøm, der har en kæmpe taske med på slæb – den er fyldt med redskaber, som de tre pædagoger skal bruge til dagens træning.

Rolig opvarmning

De har samlet et hold på 25 elever fra 1. til 3. klasse på Grantofteskolen, det er fjerde gang de mødes og træner Life Kinetik i den lille spejlsal på skolen.

»Ungerne har taget vildt godt imod det. De ved ikke helt, hvad det egentlig går ud på, for dem er det bare leg og sjov – og de er med på alt,« fortæller Signe, mens de gør klar til undervisningen.
Ind siver drenge og piger, de sætter sig langs væggen og snakker og pjatter, indtil alle er samlet.

Galleri: Se flere billeder fra træningen 

Først er der stille og rolig opvarmning. Børnene skal lave forskellige øvelser, hvor de for eksempel holder sig på navlen med den ene hånd og masserer brystbenet med den anden.

Derefter skal de nulre ørerne og lave nogle øvelser med benene, der skal skiftevis frem og tilbage.

»Nu skal vi have boldene frem,« siger Heidi og får hele salen til at juble og hoppe.

Boldudfordringer

De farverige plastikbolde flyver gennem lokalet, inden de tre instruktører igen får ørenlyd og får forklaret første øvelse for ungerne.

De skal drible med bolden. Det kan de godt finde ud af – det er straks sværere at stoppe igen.

Men det skal de. For nu skal de stille op på række efter pædagogerne og drible med bolden, mens de går i ottetaller mellem to kegler. Det går også overraskende godt.

Så skal sværhedsgraden skrues lidt op igen. Nu skal de både drible med bolden og gå i ottetaller – baglæns! Den er straks værre og flere bumler sammen, snubler og taber boldene undervejs. Men det gør ikke så meget, for de griner og har det sjovt imens – og de giver ikke op.

»Det er noget af det, der er så sjovt ved Life Kinetik. Mange af øvelserne lyder egentlig ret nemme og man tænker; ’det kan jeg da sagtens finde ud af’. Men når så man står der, så klovner man bare rundt. Det er virkelig skægt,« siger Signe Borgstrøm.

Højre, venstre

Karakteristisk for de forskellige øvelser er, at det handler om koordination. For eksempel at man skal gribe med den ene hånd og gøre noget andet med det modsatte ben. Eller at man skal krydse over et reb skiftevis med højre eller venstre fod først. Det lyder umiddelbart ligetil, men det er tydeligt at se, at børnene er dybt koncentrerede, når det er deres tur.

Til gengæld kan de også straks se eller mærke, når de kikser – og er lynhurtige til selv at rette op.

Men det er ikke kun børnene der er udfordret. For selv om de tre pædagoger har øvet sig meget, bliver de også stadig offer for kroppens manglende evne til at lytte til hjernen.

I den næste øvelse, hvor alle er gået sammen i par, har den ene to ærteposer – en i hver hånd. De to står overfor hinanden med armene svingende ned langs siden. Så kaster den som har ærteposerne den ene pose til makkeren, der skal gribe med den hånd, der er overfor hånden der kaster. Og samtidig skal griberen sætte modsatte fod frem.

Allerede da pædagogerne Signe og Christian skal vise øvelsen, går det galt. Signes fod vil ikke rigtig makke ret – til stor morskab for både børn og voksne.

Konstant udfordret

Et andet fællestræk ved øvelserne er, at de hele tiden bliver sværere og sværere.

»Det handler ikke om, at man skal blive god til en bestemt øvelse, det handler om at man hele tiden bliver udfordret. Man skal lytte til en kommando og måske huske både en farve og en bevægelse. Men så pludselig siger vi, at nu skal man gøre det modsatte. Så der bliver hele tiden bygget ekstra på, så det bliver ved med at være svært,« forklarer Signe Borgstrøm.

Det er første forløb, de tre pædagoger laver på skolen, men de har allerede store planer om at få det udbredt til flere klasser.

»Vi ser så mange muligheder i det her. For eksempel har vi én på holdet, som har utrolig meget krudt bagi normalt. Men han er virkelig god og lynhurtig til at opfatte en kommando i det her, så pludselig opdager man, at der er nogle kompetencer, som man slet havde fået øje på før,« forklarer Signe Borgstrøm, der håber at flere får øjnene op for den sjove træning.

 

Faktaboks: Om Life Kinetik

Træningskonceptet er udviklet i Tyskland og især brugt indenfor sportsverden.
Life Kinetik er nyt i Danmark, indført af Tina Nielsson, der netop har åbnet et center i Herlev.

Formålet med træningen er:
• Bedre koncentration
• Bedre indlæring
• Større kreativitet
• Forbedret problemløsning
• Bedre hukommelse

Se mere på www.lifekinetik.dk.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *