Læring og udvikling i højeste gear
Turboforløb-faellesfoto_beskaaret-copy.jpg
Efter et intensivt læringsforløb er elever fra 8. årgang på Baltorpskolen, Afdeling Rugvænget, nu tættere på målet om at blive klar til en ungdomsuddannelse efter folkeskolen. Foto: privatfoto
Motivation Et intensivt turboforløb for 8. årgang på Baltorpskolen booster elevernes kompetencer i dansk og matematik og giver dem samtidig øget selvindsigt. Målet er at gøre flere elever køreklar til en ungdomsuddannelse.

De seneste to uger har 22 elever i 8. klasse på Baltorpskolen afdeling Rugvænget kun haft tre fag på skoleskemaet. Dansk, matematik og kompetencefaget ’Dit liv, din læring’.

Eleverne har alle haft brug for et ekstra rygstød for at give den en skalle i skolen. Nogle har meget fravær eller et fagligt efterslæb, mens andre har mistet motivationen eller selvtilliden i skolen.

Fælles for dem alle er, at de kæmper for at blive erklæret egnede til den ungdomsuddannelse, de drømmer om, når de afslutter folkeskolen.

Mindsettet er nøglen

Tre lærere, med hver deres spidskompetencer, har fulgt eleverne tæt hver eneste dag med et skræddersyet program, der passer til lige netop deres faglige og personlige udfordringer. Ud over en dedikeret dansklærer og matematiklærer, har holdet også haft sin egen mentor i faget ’Dit liv, din læring’.

Det er Torben Bille, der er lærer på skolen, som har klædt eleverne på til at overvinde den mentale mur, som de ofte møder i skolen. Forud for turboforløbet har han gennemført et mentorkursus om udvikling af nye læringsstrategier, personlige og sociale kompetencer, da det udgør den røde tråd i forløbet.

»Vi arbejder på at gå fra et fastlåst mindset: ’Jeg kan ikke’ til et åbent mindset: ’Jeg øver mig’. Den største udfordring for eleverne er typisk ikke deres faglige evner men derimod deres mindset. Det er mindsettet, der for alvor rykker de unge, og kan medvirke til at gøre en verden til forskel,« forklarer Torben Bille.

Otte ugers mentorforløb

Selv om diplomerne nu er udleveret, og det intensive forløb er overstået, kører eleverne ikke bare i pit. Der mangler lige en sidste omgang i turboforløbet. De næste otte uger venter der nemlig eleverne et mentorforløb i små grupper med lærerne fra forløbet.

Det skal hjælpe eleverne med at fastholde kursen fra turboforløbet, og eleverne er tændte på idéen. Emma fra 8.E drømmer om at blive frisør. Hvis drømmen skal realiseres, kræver det en slutspurt det sidste års tid, inden folkeskolen afsluttes.

»Jeg har rykket mig meget i dansk og er også blevet udfordret på en anden måde, end jeg plejer. Jeg er glad for, at vi fortsætter i mentorforløb, da den del helt klart har gjort den største forskel for mig,« siger Emma.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *