Solgt til musical
Anna-Louise-Gomard_8.jpg
37-årige Annalouise Gomard er uddannet musicalperformer og står i spidsen for opsætningen af musicalen ’Verden Venter’, gestaltet af elever fra Ballerup Ungdomsskole. Foto: Foto: Flemming Schiller.
Instruktion 37-årige Annalouise Gomard drømte om at stå på de store scener, da hun var færdig med sin uddannelse som musicalperformer. Men et instruktørjob på Niels Steensens Gymnasium førte hende ad nye veje. I år står hun for instruktionen af ’Verden Venter’ på Ballerup Ungdomsskole.

»Jeg skal se de vildeste 50’er tandsmil. Det skal være organisk. Pulserende. Hvis I føler, I stivner, så slap af og begynd forfra,« lyder det entusiastisk fra Annalouise Gomard i salen på Parkskolen i Ballerup, hvor den 37-årige skuespiller og instruktør er i gang med at instruere en håndfuld unge i, hvordan de skal agere i musicalen ’Verden Venter’, som ungdomsskolen har øvet på siden september.

Forestillingen har Annalouise Gomard valgt, fordi hun selv faldt i svime over den for 20 år siden, da hun første gang så den opført på Espergærde Ungdomsskole – og fordi forestillingen, som foregår i 1950’erne på en kostskole, indeholder evigtgyldige budskaber om sammenhold og fællesskab, som også rammer ungdommen anno 2018.

Annalouse Gomard var selv 17 år gammel, da hun overværede ’Verden Venter’, og på daværende tidspunkt fuldstændig klar over, at musikken og teatret kaldte på hende i en sådan grad, at det var den vej, hun skulle gå. I 2007 blev hun så færdig fra Det danske Musicalakademi i Fredericia, som er det eneste sted i Danmark, hvor man kan blive uddannet musicalperformer, og hvor eleverne uddannes i skuespil, sang og dans med henblik på at kunne løfte rollerne i musicals.

Kan lide at blive rørt

»Den allerførste musical jeg så var Atlantis. Og så var jeg bare solgt. Musicalgenren kan noget, det er drama blandet med musik. Det åbner for sanserne. Forestil dig en film uden musik. Det virker bare ikke. Nogle synes, det mærkeligt, at spillerne i en musical pludselig bryder ud i sang, når de skal udtrykke følelser. Det synes jeg ikke. Jeg kan lide at blive rørt. Vi skal ud i yderpunkterne, hvor vi kan grine og græde og få så mange følelser i spil hos publikum som muligt. Det skal være kropsligt og nærværende,« mener Anna-Louise, der oprindeligt havde forestillet sig, at hun skulle stå på de store scener og spille hovedroller.

Det har hun også prøvet, men det skulle vise sig, at hun også har talent for at være kreativ tovholder.

Efter hun var færdig med sin uddannelse i Fredericia søgte hun om optagelse på skuespilskolen for at forfine sine færdigheder, men blev ikke optaget. I stedet fik hun tilbudt stillingen som instruktør på Niels Steensens Gymnasium, hvor hun skulle stå i spidsen for at skrive og instruere skolens årlige teaterforestilling.

»Til at begynde med tænkte jeg, at det bare var et arbejde, jeg kunne tjene penge på.«

Men det skulle vise sig, at den nyuddannede musical-performer havde flair for at instruere, og i fire år stod hun for at instruere gymnasieeleverne i skiftende forestillinger, inden hun sprang ud som freelance skuespiller og instruktør. Så nu står hun skiftevis på scenen i krævende roller eller som kreativ omdrejningspunkt for amatørforestillinger rundt om i landet.

Fællesskab og disciplin

Knap nok færdig med barsel i forbindelse med fødslen af sit andet barn, blev hun sidste år tilknyttet Ballerup Ungdomsskole, og i år er så første gang, at hun står i spidsen for ungdomsskolens prestigefyldte forestilling.

Ambitionsniveauet er sat højt, så højt som muligt, så eleverne skal gøre sig umage. Men til gengæld hjælper instruktøren og det kreative hold omkring hende de unge med at udvikle disciplin og samarbejde, som er en forudsætning for at forløse den kreative proces og få en forestilling op at stå.

»De lærer deres styrker at kende. Men det allervigtigste, udover selve skuespilfaget, er, at de unge lærer at tage ansvar og være disciplinerede. De lærer fællesskabet at kende, det at føle sig som en del af noget, der er større end dem selv. Det er som et minisamfund, der er brug for alle. Nogle bidrager vildt meget, andre bidrager mindre. Men der er brug for alle, også ham, der skal komme ind med skamlen på scenen. For hvis han ikke er der, så kommer skamlen ikke på plads. Alle er vigtige for gruppen. De lærer også, at det vigtigste i livet er relationer, for hvis vi kun er os selv, kan vi ikke mærke livet. Det er ligesom på et sportshold, de skal være en del af fællesskabet og løfte i flok.

Og så kommer de selvfølgelig i kontakt med det kreative aspekt og det at kunne arbejde med både hoved og krop,« siger Annalouise Gomard og forsætter:

»Her skal de ikke præstere, som de skal i skolen. Det, tror de, når de starter, og de kommer også til audition i begyndelsen af sæsonen, men her skal de først og fremmest lære at arbejde kreativt, være i kroppen, være til stede.

Det er en helt anden og blød energi, vi arbejder med,« forklarer instruktøren om sit arbejde, der i bund og grund handler om at skabe en ramme om det kreative arbejde, der forbinder teknik og intuition, som i sidste ende flyder sammen til en forestilling.

Resultatet af det fælles arbejde kan ses, når ’Verden Venter’ har premiere i Baltoppen den 17. april.

Derefter får Annalouise Gomard tid til en anden passion i sit liv; at lære kvinder at føde deres børn uden mere smerte end højest nødvendigt. Den 37-årige instruktør har netop afsluttet en uddannelse som fødselsforbereder. Ligesom når hun instruerer de unge på scenen, er det kroppen, der er i fokus, når gravide skal lære at føde børn uden angst og med mindst mulig smerte.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *