Børnehjerner boblede med biblo-idéer
Baltorpelever-på-biblo-3.jpg
De velforberedte elever tog det i stiv arm, da de skulle fremlægge deres idéer foran en større forsamling bestående af både lærere, forældre, klassekammerater og dommerne fra Dansk Bibliotekscenter. Foto: Foto: Poul Bergstrøm Hansen
Skole Elever fra 4. klasse på Baltorpskolens afdeling Grantoften har brugt en uge på at udvikle digitale løsninger til bibliotekernes onlinefællesskab for børn, Biblo.

Stemningen på Ballerup Bibliotek er let sitrende, da eleverne fra 4. årgang på Baltorpskolen afdeling Grantoften gør klar til at præsentere deres forslag til, hvordan man kan forbedre bibliotekernes onlinefællesskab ”Biblo” for børn i alderen 8-12 år.

Anledningen er Ballerup Biblioteks ’Laboratoriet for innovation og kreativitet (LAB)’ – et koncept, hvor skoleklasser løser udfordringer stillet af lokale virksomheder.

Udfordringen blev formuleret som en konkurrence, hvor eleverne blev delt op i hold med fire-seks deltagere. Holdene skulle i løbet af en lille uge udarbejde en ide og herefter præsentere den for deres lærere, forældre og hinanden.

Ingen sceneskræk

Der var ikke den store sceneskræk at mærke, da de ti hold præsenterede med power point, prototyper, videoer og modeller.

Ideerne var mange, blandt andet:
• Et spil, hvor man skulle kaste bøger i en reol i alfabetisk orden. Hvis man ramte forkert, ville en gammel dame dukke op og smide de forkert placerede bøger på gulvet
• Belønning i form af medaljer efter at have læst x antal bøger
• SMS-historier, som kunne uploades til Biblo.dk
• App, hvor man kan skrive og uploade sin egen historie til Biblo.dk
• Udnævnelse af Månedens bog baseret på antal likes.

Et dommerpanel bestående af to medarbejdere fra den lokale virksomhed Dansk Bibliotekscenter (DBC) samt konsulent ved Pædagogisk Læringscenter i Ballerup Kommune Helle Friis Mikkelsen havde til opgave at vurdere de spændende forslag og udpege vinderholdet.

Fokus på samarbejde

Den konkrete opgave var at forbedre Biblo.dk, men for lærer Dorte Christiansen handlede projektet mindst lige så meget om samarbejdet eleverne imellem.

Dorte Christiansen er begejstret for muligheden for at give børnene kendskab til virksomhederne i lokalområdet og har været glad for Biblo-udfordringen.

»Man kan kun gøre for lidt af den slags,« siger hun og fortæller, at eleverne var glade for besøget hos DBC på Tempovej, hvor flere havde erklæret, at »her vil jeg godt arbejde!«

Lyst til litteratur

Undervejs i processen fik børnene øjnene op for biblioteket og Biblo, og flere fik oprettet lånerkort.

»Det er en stor opgave at få skabt lyst til litteratur hos eleverne. For at motivere dem læser jeg blandt andet romaner højt, men det er godt med en ’gulerod’ som for eksempel en konkurrence. Noget vi ellers ikke normalt arbejder med,« siger Dorte Christiansen.

Hun har ikke tidligere brugt Biblo i undervisningen, men overvejer nu at gøre det – for eksempel ved at opfordre eleverne til at skrive anmeldelser og dele dem på sitet.

Vinderen er … hold 4!

»Jeg blev rigtig glad.«
Glæden var ikke til at tage fejl af hos Freja og resten af hold 4, der ud over Freja bestod af Rasmus, Marcus-Malik, Lucca og Zander.

Holdet vandt på deres ide om at udnævne ’månedens bog’ ud fra antal likes. Dommerpanelet valgte denne ide, fordi den er nem at forstå og realisere og samtidig er med til at gøre Biblo bedre. Der var også hædrende omtale og ros til de mest kreative og overraskende af de øvrige ideer.

Anders Friis Brødsgaard arbejder til daglig med Biblo på DBC og var en del af dommerpanelet.

»Noget af det fine ved vinderideen er, at den forbinder det fysiske materiale med den digitale præsentation,« siger Anders Friis Brødsgaard.

Hele vinderholdet syntes, det både havde været »100 procent sjovt« og »en fantastisk oplevelse«, at arbejde koncentreret med én opgave i næsten en hel uge.

Kun Freja kendte Biblo i forvejen, men flere fra holdet gav udtryk for, at de godt kunne tænke sig at bruge Biblo og skrive anmeldelser på sitet.

Møder målgruppen

»Ballerup Bibliotek har virkelig gjort et flot arbejde med at binde skoler og virksomheder sammen og har udarbejdet nogle gode og velovervejede arbejdsgange,« siger Anders Friis Brødsgaard og fortsætter:

»Ud over de kreative ideer til Biblo er et projekt som det her en mulighed for, at vi kan mødes med vores målgruppe og lære mere om dem. Hvilke andre apps og sites, de for eksempel bruger, og hvordan de bliver interesserede i dem. Det er helt sikkert noget, vi kan bruge i den videre udvikling af sitet.«



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *