Foreninger bidrager til undervisningen i skolerne
floorball-1-copy.jpg
Både forening, lærere og elever er glade for samarbejdet mellem Måløvhøj Skole og Måløv Idrætsforening, der har sat floorball på skoleskemaet for en dag. Foto: Privatfoto
floorball Eleverne fra 7.F på Måløvhøj Skole skiftede skolebøgerne ud med en hockeystav for en dag. Det sker som led i ’Åben Skole’, hvor skolerne inddrager det lokale foreningsliv.

Den lille hvide plastikbold skøjter hen over gulvet i høj fart, og en håndfuld spillere jagter den bevæbnet med hver sin stav. 7.F på Måløvhøjskole har for en stund skiftet skolebænken ud med en introduktion til den tempofyldte sport, floorball.

Sportsgrenen er en blød version af ishockey og spilles på et almindeligt trægulv indendørs med plastikstave og en let plastikbold med huller i. I dagens anledning er spillet nedskaleret, så eleverne får mest muligt ud af spillet. Banen er skåret ned til en tredjedel, og eleverne er inddelt i små hold med fire spillere hver.

Floorball er på skoleskemaet, fordi eleverne lige nu er med i en forsøgsordning, hvor de har et såkaldt linjefag en gang om ugen. Linjefaget hedder ’Sund i en usund verden’ og introducerer eleverne til både fysisk og mental sundhed og sund livsstil. Linjefaget inddrager i høj grad omverden i undervisningen, og det er dagens lektion et eksempel på.

Professionel gæstelærer

»Se her. I skal holde bolden ved siden af kroppen, så I bruger kroppen til at skærme bolden med,« siger Stefan Stamp, mens han løber zigzag mellem et par kegler for at demonstrere, hvad han mener.

Klassens sædvanlige undervisere er denne morgen skiftet ud med en professionel floorballspiller. Det er Stefan Stamp, der spiller floorball på højeste plan i Unihoc ligaen, og til daglig spiller i Måløv Idrætsforening.

»Vi er glade for at få mulighed for at introducere eleverne til en sport, de måske ikke kender, og åbne deres øjne for idrætsforeningernes mange tilbud,« siger Stefan Stamp.

Idrætsforeningen vil gerne være samarbejdspartner med den lokale skole og medvirke til at sikre en afveksling i elevernes hverdag samt styrke interessen for motion og idræt. Sport og skole er nemlig en god cocktail.

»Sporten giver masser af kompetencer på banen, som også kan bruges i virkeligheden. For at være en god floorballspiller skal du både kunne samarbejde, være klar til at omstille dig hele tiden og bevare fokus,« siger Stefan Stamp.

Ren win-win

Lærer Andreas Baun Drejka og pædagog Marianne Iversen udlåner gerne undervisningsstafetten til gæstelærere fra foreningslivet. Det giver nemlig både elever og lærere et ekstra udbytte.

»Vi kan tydeligt mærke, at eleverne er mere engagerede, når de bliver trænet af en professionel. Det bliver mere intenst, og undervisningen får større autenticitet, fordi der bliver stillet andre krav. Så er det ikke længere noget, vi ’’bare leger’’,« siger Marianne Iversen.

Men der er også noget at hente for underviserne i form af ny inspiration til den daglige undervisning.

»De professionelle trænere har helt klart en anden tilgang, end vi har. Det løfter undervisningen, og vi lærer både meget om den specifikke sport og om deres tilgang til træning,« siger Andreas Baun Drejka.

Sjovt med sved på panden

Eleverne Emma og Frederik har fået godt med sved på panden efter to kampe i højt tempo og en intensiv teknisk træning. De er ikke meget for at tage en pause fra den aktive skoletime og lægger ikke skjul på, at de er svært begejstrede for gæsteunderviseren fra den lokale idrætsforening.

»Jeg synes, det er sejt, at der kommer en professionel og underviser os. Det gør træningen sjovere, og vi får en anden fornemmelse af sporten,« siger Frederik.

»Ja, det er sjovt at prøve tingene af i virkeligheden. Man kan godt mærke, at Stefan brænder for sporten, og det smitter,« supplerer Emma.

Næste gang er der parkour på skoleskemaet. Her rykker eleverne til Valby for at prøve kræfter med den populære sportsgren, der bedst kan beskrives som akrobatik i byrummet.

 

Faktaboks: Om ’Åben Skole’:

Åben Skole er et nyt element i folkeskolereformen. Det går ud på at supplere den normale undervisning med besøg på eller af museer, musikskoler, biblioteker, lokale foreninger, virksomheder, skoletjenester med mere.

Eleverne lærer nyt på en anden måde og i en anden form end den traditionelle undervisning, samtidig med at undervisningen bliver til i samarbejde mellem skole og lokalsamfund.

Man kan læse mere på www.skolenivirkeligheden.dk.

 

 



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *