Svar om sporarbejde
Debat Kære Christina og Kasper

Vi har fuld forståelse for, at vores arbejde med at forny Frederikssundsbanen, kan være en hård omgang, når det påvirker jeres hverdag. Særligt også her i sommervarmen, hvor det er naturligt at åbne vinduer for at få noget luft ind.

Det har ikke været muligt at opføre jordvolde i retning mod jeres hus, da der er meget lidt plads mellem sporene og nabogrundene. Samtidig kommer meget af den støj, du oplever, fra aktiviteter der udføres mellem de spor, hvor der normalt kører tog.

Vi har været i dialog med flere naboer, om der kan laves nogle støjreducerende tiltag i retning mod Bispevangen/Degnevangen. Vi har kigget på forholdene omkring byggepladsen igen, og er kommet frem til, at der kan laves en støjdæmpende væg, som vi i skrivende stund er ved at færdiggøre med træplader. Det skulle meget gerne reducere støjen fra vores aktiviteter på byggepladsen.

Byggepladsen i Pederstrup er valgt på baggrund af, at der skal være sidespor til de normale to S-togsspor for at vi kan udføre vores arbejde. Vi skal have mulighed for at kunne køre ind med vores materialekørsler ind til selve byggepladsen. Både dag og nat. Så det ikke blokerer for vores arbejdskøretøjer. Hvis det ikke var en mulighed, ville vi være nødsaget til at arbejde væsentligt længere tid end det allerede udmeldte.

På byggepladsen behandler vi bagharp (skærver, sten etc) fra banen, der knuses til blandt andet grus, og det bliver derefter genanvendt i forbindelse med sporombygningen ude på strækningen. Samtidig har vi behov for et stort areal for at kunne håndtere så store mængder, som det er tilfældet på byggepladsen i Pederstrup, hvor vi i løbet af projektet vil behandle over 100.000 tons bagharp.

Netop ved at knuse bagharpen og genanvende størstedelen af den, har vi halveret antallet af lastbiler i Ballerup og omegn med ca. 4.000 stk.

Generelt har vi ikke hjemmel til at give erstatning, medmindre der er et tab der kan opgøres økonomisk og som er forårsaget af andres ansvarspådragende handling. Desuden giver anlægsloven ikke hjemmel til at tilbyde genhusning. Etableringen af den støjdæmpende væg, der forventes færdig i denne uge, er det yderste vi har mulighed for at strække os indenfor gældende lovgivning.

Loven om jernbanedrift foreskriver, at naboer til jernbanen må tåle en vis samfundsudvikling langs jernbanenettet. Det er et faktum, at det nære naboskab med jernbanen giver nogle ulemper. Det er der, hvor de samfundsmæssige hensyn går forud for hensynet til den enkelte. De retlige principper er, at jernbanen er en ejendom, der tjener almennyttige forhold, der også kommer grundejerne til gode. Selvom der er en række ulemper forbundet med tilstedeværelsen af jernbanen, er udgangspunktet, at denne form for infrastruktur er en lovlig, normal og sædvanlig virksomhed, som ejeren af fast ejendom i banens nærhed under normale omstændigheder må acceptere.



3 kommentarer om “Svar om sporarbejde”

  1. Jesper siger:

    Det er jo et smukt svar – men det mangler substans for i kunne i ligeså høj grad have placeret jeres arbejdsplads ved Kildedal – der er mere plads, bedre adgang til Fr.sundsvejen og samme adgang til jernbanen – og som et tilføjet plus så ligger der ikke beboelse tæt på – så kan vi få et svar på hvorfor man ikke lagde arbejdspladsen der?

  2. Kasper Tang-Hansen siger:

    Nu er det min Kone der har skrevet det oprindelige. men jeg svare lige kort, og skriver så til ballerup kommunen med resten, Banedanmark bruger vist kun copy paste svar.

    Ang:
    Byggepladsen i Pederstrup er valgt på baggrund af, at der skal være sidespor til de normale to S-togsspor for at vi kan udføre vores arbejde. Vi skal have mulighed for at kunne køre ind med vores materialekørsler ind til selve byggepladsen. Både dag og nat.

    Pladsen kunne være placeret mange andre steder, i valgte her fordi det er nemmest/billigst for jer, uden at tænke på konsekvenserne. i valgte ikke det bedste sted, men det nemmeste..

    Ang: Etableringen af den støjdæmpende væg, der forventes færdig i denne uge, er det yderste vi har mulighed for at strække os indenfor gældende lovgivning.

    Den fine mur stopper så ca 80-100 meter fra vores hus, så det kunne i ikke engang finde ud af. og hvis du skulle finde på at tænke at det er fordi vi ikke har støj her hvor vi ligger, så prøv du og sov en nat i min seng.

    Ang: Loven om jernbanedrift foreskriver, at naboer til jernbanen må tåle en vis samfundsudvikling langs jernbanenettet. Det er et faktum, at det nære naboskab med jernbanen giver nogle ulemper. Det er der, hvor de samfundsmæssige hensyn går forud for hensynet til den enkelte.

    den største støjsynder her hvor vi ligger er ikke den der knuser skærver, jeg har heller ikke problemer med i skal lave sporene, sådan er det.
    Det er pladsen der er problemet og især den støjende trafik det giver, det er tunge tog der konstant skal ind og ud af pladsen, i har jo lagt et “dårligt” skiftespor 50 meter fra vores hus, så samtlige tog der skal ind og pladsen fra kbh siden, skal forbi skiftet og bremse så det skriger, mens man kan hører bankelydene fra flere aksler med flader på. så holder der et stort diesellokomotiv og lugter og larmer lige foran vores soveværelse, så kører det ind på pladsen gennem et skifte der også skriger lidt, bagefter kører det ud fra pladsen igen, og bremser og skriger, før det holder stille foran vores soveværelse igen og lugter og larmer, kan ofte holde i tomgang vores vores hus i flere timer(de holder muligvis pause??), også kører de igen, dette sker mange gange hver dag, og også om natten.
    Jeg sover tungt og vågner kun en gang imellem, konen har det ikke lige så nemt, det skal siges at ingen af os vågner når S-tog kører forbi med over 100 km/t, så lydbilledet nu er klart værre.

    Ud over det kunne i nemt have valgt at lade være med at arbejde nat, det ville tage længere tid ja, men nu er det ikke vores skyld i vælger at lave så mange ting på en gang på sådan en lang strækning, faktum er at sporet havde klaret sig ganske fint hvis i havde nøjes med halvdelen i år og den anden halvdel næste år,

  3. Daniel siger:

    Selvom det ikke er særligt spændene, kan i evt slå en madras op ved kommunen, blot i protest.

Skriv et svar til Daniel Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *