Hvad er der blevet af ’service’ i Borgerservice?
Læserbrev I forbindelse med det nyligt udsendte brev - i e-boks af alt.

Nu skal vi bestille tid for at komme op og besøge Borger’’service’’. Sig mig lige engang hvad er der blevet af ’service’?
Har I tænkt på de ældre her i kommunen? Der regner med at man bare går op i Borgerservice, så kan de hjælpe med det hele. Sådan er det jo ikke mere.

Er I sikre på, at de ældre der har frameldt sig elektronisk post (e-boks) også har modtaget dette brev? Forhåbentlig er det sendt som q-post, ellers er der jo ikke noget der kommer frem med PostNord.

For resten: Hvordan har I tænkt jer, at de ældre skal lære at benytte elektroniske medier? der findes jo igen muligheder indenfor kommunen i grundlæggende undervisning i almen PC-behandling. Dette gælder for e-boks samt almindelig PC-håndtering. I bliver nødt til at lave løbende kurser, hvor de ældre kan tilmelde sig til grundlæggende PC-kendskab. I må ikke forvente at alle ældre selv kan hjælpe sig selv.

Og sammenlignet med Sverige er vi gået alt for drastisk til værks vedrørende overgang til e-løsninger . I Sverige vælger brugere selv, hvordan de ønsker at blive informeret. Det er altså bydende nødvendigt at kommunen også forstår det.

Et lille eksempel er: Vi sidder og venter i venterummet til Borgerservice, hvor der står en yngre pige og modtager folk. Der kommer en ældre herre ind og det første spørgsmål til ham er: »Har du dit NemID med, for så kan du gå hen til de opstillede PC’er og hjælpe dig selv.«

Hans svar var: »Nem-hvad-for-noget?« Hvorefter hun blev mega sur. Det var først da en af de ældre rådhusbetjente kom til og sagde til den ældre herre: »Sæt dig hen, så skal vi nok hjælpe dig .«

Hvordan har I dog tænkt denne ide? Jeg ved godt, at det drejer sig om besparelser, men alligevel. Det er de ældre det går ud over, og der bliver ikke færre af dem fremover!

For resten: Omkring mig selv, fylder 57 og beskæftiger mig med PC samt diverse programmer til hverdag, det er ikke mig der bliver ramt, men de ældre i kommunen og det kan vi ikke vær bekendt.



3 kommentarer om “Hvad er der blevet af ’service’ i Borgerservice?”

  1. Poul E. Pedersen siger:

    Et helt fornuftigt og vedkommende indlæg, Michael.

    Så venter vi kun på at høre en rigtig god forklaring fra Kommunen på alle Dine relevante spørgsmål.

  2. Johan Müller siger:

    Kære Michael

    Jeg kan godt forstå mange af dine bekymringer. Jeg har herunder svaret efter bedste evne. Jeg håber at du, efter at have læst mit svar, er mere tryg ved vores nye (og gode) løsning.

    Som Borgmesteren orienterede på kommunalbestyrelsens møde d. 25. Juni så vi udover, at sende brev til dem, der ikke er tilmeldt e-boks også skrevet det i BallerupBladet, på facebook og kommunens hjemmeside. Alle kanaler er altså taget i brug. Skulle der være enkelte, som har misset det (og det kan jo ske), så er der selvfølgelig hjælp til at bestille tid når man kommer til rådhuset. I det tilfælde vil man få første ledige tid, som kan være 5 minutter efter eller 2 timer. Hvad der nu passer.

    Angående IT-hjælp til ældre (og unge) så har Ballerup Bibliotekerne en rigtig god service. Man kan uopfordret komme forbi hovedbiblioteket og få hjælp (i bestemte tidsintervaller) ligesom man kan komme forbi Måløv kulturhus tirsdage midt på dagen. Her vil specialister kunne hjælpe med alverdens problemer og forståelsesspørgsmål.
    Skulle der nu være en større gruppe (over 8 Pers.), der kunne tænke sig et kursus udbyder bibliotekerne også det.

    Der er altså rig mulighed for hjælp.

    Jeg tror det er en rigtig god løsning, for medarbejderne, som kan arbejde mere effektivt og for borgerne, der undgår kø.

    Mange Hilsner
    Johan Müller (A), digitaliserings- og teknologiudvalget.

  3. Niels Larsen siger:

    Må jeg ikke lige gøre opmærksom på, at der de sidste 5-6 år har kørt kurser på Tapeten (Frivilighedsrådet) i at bruge NEM-id, borgerservice, sundhed.dk, e-mail, internet, tidsbestilling hos læge osv.
    Kurserne der er gratis har haft en varighed på 12×2 timer (10 deltagere), og undervisningen har haft aldeles uøvede ældre som målgruppe.
    De første år var der mange hold, men interessen har været dalende, og sidste år var der knap nok deltagere til et enkelt hold.
    Du skriver “der findes jo igen muligheder indenfor kommunen i grundlæggende undervisning i almen PC-behandling.”. Jo det gør der, men der er få, der er interesserede.
    Eller også er der få, der kender til disse kurser, for det virker som om hverken Kig & Lyt, De 4 årstider eller BalleruBladet har lyst til at skrive om dem.
    Venlig hilsen
    Niels Larsen
    Frivillig underviser på pc-kurser på Tapeten

Skriv et svar til Johan Müller Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *