Hvorfor indsnævringer?
Debat Vi har på det seneste lavet indsnævringer af vores veje i kommunen og hvorfor gør vi så det?

På sidste kommunalbestyrelsesmøde vedtog vi at Hold-an Vej forsøgsvis skulle indsnævres på den strækning hvor togbusserne har haft stoppesteder. Det er besluttet, fordi det ligger i tråd med vores Vision 2029. Vi vil gerne have en by med en Bymidte, som ses og bruges. Vi holder møder med de gode handelsfolk i bymidten for at styrke handelslivet, vi holder borgermøder for at sikre at vi har fælles fodslag og går i samme retning. Og når vi lytter til borgerne, så hører vi, at trafikken er et væsentligt problem og det prøver vi selvfølgelig at lave om på. Det gør vi, fordi vi vil vores by og vi vil gerne have at trafikken i byen er trafik med ærinde og ikke bare sivetrafik som har fundet en nemmere vej. Der er en del trafik som sagtens kunne og også burde køre på de større veje. Hold-an Vej er et resultat af de glade 70’ere hvor biler ikke var noget problem, der var færre og hastigheden var en anden. Der har aldrig været seriøs brug for de fire spor som blev anlagt. Ingen forudså at det ville eksplodere som det har gjort. Bilparken er øget til det dobbelte.

I 1970 var der godt en million personbiler i Danmark, mens der i dag er godt to millioner personbiler.
I samme periode er befolkningen øget fra 4,9 millioner personer til 5,5 millioner personer. Danskerne råder således over betydeligt flere biler per indbygger i dag, end de gjorde for 40 år siden (385 biler per 1.000 indbyggere versus 216 biler per 1.000 indbyggere).

I de seneste 30 – 40 år har danskerne ikke bare fået flere biler, de transporterer sig også væsentligt mere. Det gælder i øvrigt, uanset om transporten foregår i bil, med bus eller i tog.

Det betyder, at vi nu forsøgsvis prøver at skabe en bygade i stedet for en hurtigkørende vej med to spor i hver retning. Gør det så noget ved trafikken?

Ja, naturligvis. Gaden indrettes til de 22 timer ud af døgnets 24 timer. Der vil muligvis opstå lidt kø i myldretiden. Jeg synes, at det er ok at det vil tage lidt længere tid en halv times tid morgen og eftermiddag, hvis vi kan få en hyggelig bygade med træer, gode forhold for cyklister og gående, parkeringsmulighed og ikke mindst, så er det en bygade parallelt med gågaden. Det bliver nemt at sætte bilen og gå ind i gaden og handle og spise på et af de efterhånden mange spisesteder. Inden alt for længe tager vi fat i selve gågaden, det bliver når forsyningen skal grave alligevel, så vil vi hjælpe til med at få skabt en bedre og mere levende gågade, selvfølgelig sammen med handelsforeningen.



2 kommentarer om “Hvorfor indsnævringer?”

  1. O.Jensen siger:

    Sitat :
    Der vil muligvis opstå lidt kø i myldretiden. Jeg synes, at det er ok at det vil tage lidt længere tid en halv times tid morgen og eftermiddag .
    Jeg er bange for at flertallet at borgerne ikke syntes om at spilde en halv times tid yderliger i traffikken .
    Det er livsfarligt at placere parkerings pladserne på denne måde på Hold An Vej .
    Jeg ville nødigt forsøge at parkere der ,for der efter at stige ud af bilen lige ud i trafikken .
    Det er vanvid at stille sådan nogle blomster jern kasser midt på vejbanen ,den ene er placeret lige efter krydset ved Linde Alle .
    Men hvert sit temprement .

  2. Poul E. Pedersen siger:

    Det lyder alt sammen tilforladeligt, Hella.

    En bymidte med liv og glade dage uden noget egentlig trafik til at genere de glade borgere.

    Kun et lille problem er der desværre.
    Vi har et indkøbscenter midt i byen. Og til og fra et sådan indkøbscenter foretrækker de fleste travle mennesker at ankomme til i bil.
    Og ved at vanskeliggøre adgangen dertil med indsnævringer m.m. vil mange sikkert vælge et andet sted at handle.

    Idet store indkøbscentre enten ligger i udkanten af en by, eller i en by med gode vejeforbindelser. ?????

    Det virker som om at Ballerups kommunalbestyrelse ikke magter at løsrive sig fra ideen om at lave Ballerup om til en stille landsby med gadekær hvor Maren har sin bolig m.m. ????????

    Desforuden må vi jo huske på at stationspladsen med mange og larmende/travle busser også ligger midt i byen og helst skal overholde deres tider.
    Og det gør man ikke ved lange bilkøer morgen og aften. ??

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *